doom3
doom3
DOOM III
DOOM 3
 
Men
 
DOOM zeni
 
Doom Videok
 
Rakjatok ssze ti is ilyeneket
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Cikkek
Cikkek : Az ID software trtnete

Az ID software trtnete

  2004.07.24. 22:24

Itt elolvashatjtok az ID software trtnett. rdemes elolvasni mert nagyon rdekes dolgok vannak benne fleg John Carmack-rl . ( n is meglepdtem )

John Carmack mltjrl sajnos sokan nem tudnak szinte semmit, pedig rendkvl tanulsgos lete volt s van mind a mai napig. Kiskorban mr a tanrai is felfigyeltek az lnk kis Johnra. Mindg baj volt vele, sokat verekedett, st, iskolt is kerlt. Amikor azomban bntetst kapott, mindg intelligensen megoldotta a helyzetet. Vgzete azomben kzpiskols korban rte el. Mr akkor nagyon rtett az informatikhoz, azomban sajt szmtgpe mg nem volt. Ekkor dnttt gy, hogy szerez eggyet, brmi ron. Betrt egy elektronikai szakzletbe, s mr majdnem sikerlt is neki, de a biztonsgir nyakoncspte a 16 ves, erg mg kiskor fit. A szlei minden erfesztsk ellenre sem tudtk
megakadlyozni, hogy gyermekk nevel intzetbe kerljn. A kis Johnnal azomben semmilyen gond nem akadt az intzetben. Kitnen tanult, olyannyira jl, hogy az intzet vezeti pszicholgust hvtak hozz, beszlgessen el vele. A szakrt mr-mr ijeszten intelligens s veszedelmes elmj, ugyanakkor totlisan rzelemszegny embernek rta le Carmackot, aki arra a krdsre, hogy "ha nem kaptak volna el,
elkvetted volna a bntettet?", azt vlaszolta, hogy "minden tovbbi nlkl, hisz maga azt krdezte, hogy ha NEM kaptak volna el!". Taln ez a kis trtnet mutatja meg leginkbb, hogy ki is az a John Carmack. Egy veszedelmes elmj ember, akinek senki s semmi nem llhat az tjba. No de elg a bemutatsbl. Carmack az intzet utn az egyetemre ment, ahol csak fl vig brta. Tanrait lenzte, st, tbbszr meg is alzta elmaradott tudsukrt. Tvozsa utn egy bfben dolgozott Kansasben, majd a Softdisk nev kis cg munkt ajnlott neki, s innentl nem volt
meglls. John pldakpe, John Romero is ebben a cgben dolgozott ekkoriban (hmm...nem hinnm, hogy brki is ismeri, tudjtok, az a hossz haj rocker csv.  ), s tle Carmack rengeteget tanult. Munkjt a cg minden lehet eszkzzel segtette, amit krt, azt szinte azonnal megkapott. Az ttrsre nem is kellett olyan sokat vrni. Az alig 20 ves John 1990-ben egy kollgjval, Tom Hallal karltve mr elksztette els jtkt, a Dangerous Dave-et. A progi mai szemmel nzve meglehetsen primitvnek hathat (aranypnzeket kell sszeszedni az egyre nehezed, teljesen lineris plykon), akkor azomban hatalmas csoda volt. A jtk
egy az egyben kpes volt hozni a Nintendo ekkortjt hatalmas dvskjnek, Super Marionak (ismt egy tk ismeretlen nv...:)) a kpessgeit. Oldalra scrollozs platformjtk a PC-n Romeronak nagyon tetszett a dolog, s ltta, hogy ebben bizony nagy pnz van. A Sofdisk vezeti azomban nem reztk a zs szagt, s elvetettk a jtkgyrts tlett. Johnk nem adtk fel! Minden este, munka utn lzasan dolgoztak titkos projektjkn, a Commander Keenen. A munklatokban rszt vett Jay Wibur, Adrian Carmack (a nvrokonsg csak vletlen, semmi kzk egymshoz!), John Romero s Tom Hall is. A CK szintn platformjtk volt, melynek hse egy idegenek ellen harcol kisfi volt. A jtk demja elnttte a piacot, s sokak kzl az Apogee is ltott fantzit a dologban. Le is csapott Carmackkre, s szerdzst ajnlott nekik: ha 1991 december 14-re befejezik a jtkot, megkapjk ami jr. A kis csapat szpen dolgozott, mg vgl a hatridre el is kszlt a jtk. Hatalmas siker, a dollrok csak gy hullottak az Apogee-hoz... Johnk meg is kaptk a 10 ezer dollros csekket. Nem volt nehz rjnni, hogy a jtkiparban mennyi zsozs van. Carmackk, ahogy voltak, mind kilptek a Softdisk ktelkbl (Adrian nem is tudott
"kilpsrl", csak ksbb mondtl meg neki... El tudom kpzelni, hogy rlt neki elsre  ), s elmendtek megalaptani az Id Softwaret! A nv egybknt sokat mond: a Freaud "n elmlete" szerinti sztnnt hvjk idnek, azt, ami az llati sztneinket (vadszat, gyilkols s szex) vezrli. A cget 1992 februr 1-n alaptottk meg. Tagjai: John Carmack, Adrian Carmack, Joh Romero, Tom Hall, Jay Wilbur.


Amikor mr snen voltak, s megalakult az FPS-eket magnak tud cg, mg mindig voltak problmk. Elszr is a teljes fggetleneds nem ment olyan knnyen, mint ahogyan azt vrtk. A Commander Keen (aki nem emlkszik r. hogy mi volt az, olvassa el jra az els rszt!) ltal hozott 10000 dollr hamar elfogyott, s az j tletekhez nem volt lengend a maradk, otthoni lv. Ekkor jutott eszbe Carmacknak, hogy itt az ideje kvetni a Nintendo zletpolitikjt. Ami elszr bevlt, az bevlhat msodszor is, nem? Elkezdtk a Keen mtoszt sorozatt bvteni. Nem is kellett sokat dolgozni, az alap koncepci a rgi maradt, az j plyk s szrnyek pedig nem kvntak tl sok ignybevtelt. A sorozat trilgiv bvlt, ami 200.000 dollrt hozott az lomgyr kasszjba. Ezt ltva a megrszegls nem is okoz klnsebb meglepetst, gy az sem okozott azt, hogy mg tovbbi hrom(!) rszt fabrikltak a hs kisfi trtnetbl. Mint minden akkoriban, ez is elspr sikert okozott, gy most mr flmilli dollr volt a bevtel! gy mr volt money az Id szmljn, s Carmack belevghatott, hogy megalkossa rgi lmt, az els 3D-s motort. A munka jjel nappal folyt, m ksznheten az agyban szinte 100%-ig ksz koncepcinak, nem jttek kzbe slyos bkkenk. A motor egy akkor mr ismert raycasting nev eljrsra plt. Az volt a kunszt az egszben, hogy John egy sorba pakolt a pixeleket, gy tulajdonkppen azok egy folyos kpt rajzoltk a monitorra. Ellenben ez mg korntsem volt 3D. A plafon s a padl kizrlag sima, egyszn bortst kaphatott, s br a motort szokatlanul gyorsan mkdtt az akkori gpeken, John nem volt elgedett. A tbbiek azonban el voltak ragadtatva tle, gy mr biztos volt, hogy az Id kvetkez jtka mr ezt fogja hasznlni. No igen, de mi legyen az? Sok gondolkods utn a 8 bites korszak egyik nagy klasszikusnak feljtsra blintott r a team. Csak kevesen tudjk, de az Escape from Wolfeinstein nevt Tom Hall vetette fel elszr, gy tulajdonkppen neki ksznhetjk a nci irts rmt. Az eredeti jtk egy lopakods platformer volt. A jtkosnak gy kellett eljutnia a plya msi vgben lv kincses ldhoz, hogy kzben ne keltse fel a szobban jrkl nci tiszt figyelmt. Ahogy a plyk egyre nehezedtek, egyre tbb lett az rk szma is, gy mr egsz Splinter Cell flinget rasztott (termszetesen rendkvl primitv 2D grafika mellett). Romeo nem akart vltoztatni az alapokon, de Carmack sokkal akcikzpontbb jtkot szeretett volna, kiss depresszv s (akkor mg) ijeszt jtkmenettel. Erre a vgtelen folyos rendszer tkletesen alkalmas volt, a sajt szemszg nzet pedig garantlta a belelst (br szerintem Romero tlete sem volt rosszabb, az is alkalmas lett volna a legenda letre hvsra). A sztorit is kiszneztk. J. B. Blazkowitz hadnagyot irnythattuk, aki nci fogsgba esett egy Wolfeinstein nev vrban. Csupn rdekessg, de akivel csak tallkoztam, eddig mind "volfejnstejn"-nek ejtette a jtk nevt amgy nmetesen, holott eredetileg "volfejnsztjn"-nak kne mondani (br a sz eredetileg nmet, gy mi ejtjk helyesen, ez az angol kiejts szerintem borzalmas, gondoljatok csak bele: volfensztjn szrd. Uh...). A kperny aljra elszr kerlt fel a ma mr csak HUD-nak nevezett FPS llapotsor. Lttuk a fhs arct, ahogy egyre amortizldott a vres tkzetek rvn. Lttuk a nlunk lv fegyver is, s azt is, hogy mennyi kincset gyjtttnk ssze a plyk sorn (a kincsesldk egybknt direkt utalsok a rgi alapmre). Emellett a progi kiss elrugaszkodott a valsgtl, s a katonk mellett zombik s speck berzoldtok ellen is bevethettk a ngy fegyvert (volt minigun is! Oh!). A jtk 1992 mjusban jelent meg az Idtl mr megszokott shareware koncepciban. Az els epizd szabadon terjeszthet volt, de ha a maradk tt is be akartad fejezni, fizetni kellett rte. s most tnyleg megrte, a 3. rsz vgn pldul magt, Adolf bcsit kellett hidegre tenni a mutns szrnykatonival egytt! A jtk azta legenda, st az jrafeldolgozs mr megrt egy jrafeldolgozst is, a Gray Matter Nerve ksztette Return to Castle Wolfeinstein nven, 2001 decemberben jelent meg. Egsz j jtk lett, mi tbb, a Quake3 motorjt eddig ez aknzta ki a legjobban a mind a mai napig kirly karakter-kidolgozssal, a szuper zenrl mr nem is beszlve. Emellett ez volt az els jtk, melyet a lelkes modderek talaktgattak otthon (nekem is volt szerencsm egy ilyen tkolmnyhoz, ahol a minigun tojsokat ltt a gppityus teletabikra). Johnk semmilyen retorzival nem prblkoztak, st, btortottk a ksztt, s a The Spear of Destiny kiegszthz mr hozzcsomagoltk a plya s karakterszerkesztket is.
Egyszval a jtk ismt risi ugrs volt, s megteremtette az Id nevt jelent first persont shooter jtkkategria fogalmt. De ez mg nem minden, a vgzet mg htra volt!


A mlt alkalommal a ncik mdszeres kiirtst feldolgoz Wolfenstein sorozattal foglalkoztunk, m most eljtt az ideje, hogy grcs al vegyk azt a nevet, amely miatt ez az egsz oldal ltrejtt. Halljam a krus vltst: DOOM! Bizony, ide is elrkeztnk, gyhogy csapjunk a lovak kz, jhet a mehet!
A csapat a Wolfenstein hatalmas sikere utn megrszegedett. A pnz gy dlt, mint hegyrl a lavina, s a kis team hamarosan rjtt, ebben nagyon nagy biznisz van! J.C. s Romero pldul mg egy tzvrs/citromsrga Ferrari 328-ast is vett, st, Johnnak azta egsz kis gyjtemnye van a szp, piros autkbl (legdrgbb kincse egy Testarossa, amelyet addig tuningolt, hogy teljestmnye ma mr kicsivel 1000 (!!!) ler felett van!). A pnznek azonban van egy olyan rossz szoksa, hogy elfogy, fleg akkor, ha gondolkozs nlkl minden hasznosat-haszontalant sszevsrolunk belle (st, a rossz nyelvek szerint Romero hmmm... kjhlgyek szolgltatsaira klttte vagyona nem is olyan kicsi rszt). Ekkor kimondtk az tletet: folytats kell! Mghozz mihamarabb. Johnnak azonban mindig megvolt (s van is) az a (hogy rossz vagy sem, azt mindenki dntse el maga) tulajdonsga, hogy sohasem volt elgedett az ltala alkotott motorokkal s jtkokkal. Az lland elgedetlensgnek meg is lett a gymlcse, John jt nappall tve dolgozott j engine-jn, melynek legnagyobb kihvsa a teljesen szabad mozgstr megvalstsa volt (nem teljesen ide tartozik, de John tnyleg igazi megszllott, amit nem is tanst jobban semmi ennl a kis trtnetnl. Egy nap ppen a Quake motoron gykdtt, amikor Romero s Adrian gy dnttt, megvicceli az berzsenit. Bevittek az irodba egy pornfilmet, s a Johntl alig kt mterre lv, nagykpernys TV-n nzni kezdtk azt, teljes hanger mellet, majd vrtk az eredmnyt. Johnt a nygsekre s shajtozsokra csak tz perccel ksbb lett figyelmes. Oda fordult a TV-hez, hmmgtt egyet, majd visszafordult a gphez, s folytatta a kdolst. Bocs a hosszra nylt pldrt, de azt hiszem, ez mutatja leginkbb meg, hogy Carmack mennyire megszllottan vgzi a munkjt). Az eredmny dbbenetes lett. A motor most mr kpes volt a textrzott padl s plafon brzolsra, st, lpcsk s liftek is bekerlhettek a plykra. Emellett egy gyes trkk segtsgvel mr alkalom nylt a 256 szn grafika hasznlatra, s gy akkori szemmel elkpeszt fny-rnykhatsokat lehetett a jtkosok szeme el trni. A tbbieknek is leesett az lluk a ltvny miatt, szval ezzel (megint) forradalmit alkottak. No igen m, meg van az engine, de jtt a nagy krds: milyen jtk legyen belle? A tbbiek Wolfenstein folytatst szerettek volna, m Romero msknt dnttt. Akkoriban ment a mozikban az Alien quatrolgia harmadik rsze, s ez megihlette a szabad szj mexikit. Lvn nagy Alien rajong hrben llott (akrcsak n :) ), azzal az tlettel llt el, hogy a jtk ezen filmek trtnett dolgozza fel. A csapat benne is lett volna, st, mg a jogdjakat is megszereztk, m a progi fejlesztse s trtnete nagyon nem tetszett a Fox Interactive-nek, gy hamarosan visszavontk a tiszavirg let szerzdst. Ez mgsem vette el a csapat lelkesedst, s Carmack ismt elllt egy tervvel: legyen a jtk sci-fi horror, brutlis s vres elemekkel, pokolfajzatokkal, egyszval mindennel, amivel r lehet hozni a frszt a monitor eltt csng gmerekre. A cmet egy 86-os Scorsese filmbl, a Pnz sznbl vettk, melyben a fszerepl Tom Cruse egy billird terembe lpett be egy nagy, nehznek tn, fekete tskval. Amikor megkrdeztk tle, mit tartalmaz a ckmk, csak ennyit felelt: Doom. Vagyis vgzet, ha valaki mg nem tudn. A grafikt Adrian Carmackre s Romerora bztk, akik elkpeszten brutlis s kegyetlen ltvnyvilgot csaptak ssze. Mindentt mltt a vr, kifordult belekkel s drdkkal felnyrsalt, mg l emberekkel "dsztettk" a plykat. Tom Hall sem ttlenkedett: kzel 80 oldalas design dokumentcit ttt ssze a jtkhoz, melyet aztn majdnem teljesen ki is dobtak a fejleszts alatt. Tom ezt nem brta sz nlkl, erskdtt, hogy a jtk az eszetlen hent helyett igenis trtnetkzpont legyen. John Carmack azonban kimondta a vgs tletet: "A sztori egy akcijtban annyi, mint egy sztori egy pornfilmben. Van, de senkit sem rdekel!". Ez mr sok volt Hallnak, s a gm elkszlte eltt nem sokkal kilpett a cgtl. Romero legjobb bartjt vesztette gy el, hiszen az elvrta volna, hogy is vele tartson. Ez ismt ellentteket bresztett a kt vezr, Romero s J. C. kztt, akik ekkor mr igencsak sokat veszekedtek. A vitknak azonban vge lett 1993 decemberben, amikor az Id-tl akkor mr megszokott shareware formban megjelent a nagy m. A siker valami elkpeszt volt. A cenzorok rjngtek a jtk miatt. Ilyet kiadni mg ma is nagy btorsgra vallana, ht mg akkor, amikor mg a Wolfensteint is erszakosnak tartottk. Ez a jtk indtotta meg elszr az nkntes szli szervezeteket, melyek a program azonnali betiltst kveteltk. Emellett az eladsok az egekig szktek, s ez ismt prezentlta, hogy ezek a srcok nem viccelnek. A legtallbban Trent Reznor fogalmazta meg: "A Doomot a szarok bele hozzlls tette igazn naggy". s valban. Az emberek bekaptk a cumit, s mind a mai napig rgjk. December 11-n mr tbb, mint 100 ezer dollrt hozott nekik a jtk, s ismt beksznttt a jlt, Romero pldul vett egy 900 ngyzetmteres kastlyt, a kocsijt pedig odaajndkozta kedvenc mexiki ttermnek a fszakcsnak (persze sem jrt gyalog, vett egy Testarossat!)! A legnagyobb csodrl azonban mg nem is ejtettem szt. gy van, gondolom, mr kapizsgljtok. A deathmatch! Oh, igen! Ez volt az els jtk, melyben els szemtben lhettk cafatokk egymst a haverok, de ha nem ehhez volt kedvk, akr cooperaive is nyomhattk a gma szingli mdjt! Ez volt az (tbbek kztt), mely legendv tette a vgzet els eljvetelt. Az ezt kvet idszakban egyre msra kaptk az ajnlatokat (a Microsoft pldul teljes egszben fel akarta vsrolni az Id-t, persze hiba). A legjobb ajnlatot a GT Interactive tette le az asztalra: 2 milli dollrt ajnlott az Id-nek, ha elksztik a msodik rszt! Ez azonnal meggyzte a srcokat, hogy eljtt az ideje a msodik eljvetelnek is :). Rgvest munkhoz lttak, s br Romero most nem rt r (a Raven ltal fejlesztett Doom motoros Heretic fejlesztsben segdkezett, egybknt a Raven s az Id azta is puszipajtsok, k fejlesztik tbbek kztt a Quake4-et is!), az jonnan rkezett Sandy Peterson s American McGee tkletesen egyttmkd csapatknt dolgozott az eddigi legdrgbb Id projecten. A jtk mg vresebb s erszakosabb lett (az egyik faltextrt pl. Sandy vrz lbrl ksztettk, Adrian ugyanis bescannelte a sebet!), mg tbb szrny jelent meg, s br a koncepci alapjaiban nem vltozott. Igaz a Doom2 most mr teljesen kiads jtk lvn nem a shareware megoldst alkalmazta a megjelenskor. Amikor ez megtrtnt, ismt jtt az rjngs s a fogak csikorgatsa. A sok vr a cenzorok julst, a vsrlk zsebeinek kirlst eredmnyezte. A rengeteg pnz ismt mltt, s a GT is megprblta megvenni az Id-t, persze k is hiba. Ez a csapat a szabadsgot kpviselte, nem lehetett ket kisajttani. A trtnet azonban mg nem r vget itt, de a folytatst majd inkbb ksbb meslem el, addig is kaparjtok el egy kicsit a Doom-ot, megrdemli!

 

 

 

 
DOOM III
DOOM 3
 
Today
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
szmll
Induls: 2004-07-24
 
CHAT for DOOMers
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!